RESOLUCIÓ EDU/3326/2022, de 25 d'octubre, per la qual es publiquen els temaris en llengua catalana dels processos selectius d'ingrés, accessos i adquisició de noves especialitats de determinats cossos i escales de personal funcionari docent convocats pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
El Decret legislatiu 1/1997, de 31 d'octubre, pel qual s'aprova la refosa en un Text únic dels preceptes de determinats textos legals vigents a Catalunya en matèria de funció pública, estableix els principis en què s'ha d'inspirar la selecció de personal, entre els quals s'ha de tenir especialment en compte l'adequació del sistema selectiu al contingut dels llocs de treball que s'han d'ocupar, amb la finalitat de garantir al màxim que les persones que hagin de prestar serveis a l'Administració de la Generalitat tinguin la preparació i els coneixements necessaris per dur a terme adequadament les seves funcions.
Així mateix, el Decret 28/1986, de 30 de gener, de Reglament de selecció de personal de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, disposa que una de les dades essencials que han de contenir les bases d'una convocatòria és el programa –temari– sobre el qual han de versar les proves selectives, o bé la indicació del corresponent Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) en què es fa públic.
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE) i el Reial decret 276/2007, de 23 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament d'ingrés, accessos i adquisició de noves especialitats en els cossos docents a què es refereix la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i es regula el règim transitori d'ingrés al qual es refereix la disposició transitòria dissetena de la Llei esmentada estableixen que el sistema d'ingrés en la funció pública docent ha de ser el de concurs oposició, que inclou una fase de pràctiques que també constitueix part del procés selectiu.
D'acord amb el Reial decret 276/2007, de 23 de febrer, en la fase d'oposició dels procediments selectius s'ha de tenir en compte la possessió dels coneixements específics de l'especialitat docent a la qual s'opta, l'aptitud pedagògica i el domini de les tècniques necessàries per a l'exercici docent. Afegeix aquest article que les proves s'han de convocar, segons correspongui, d'acord amb les especialitats docents i han de tenir relació amb els temaris en els termes establerts per a cada una d'elles.
Així mateix, exposa que els temaris definitius que corresponguin per als diferents cossos i especialitats s'han d'aprovar reglamentàriament, prèvia consulta amb les comunitats autònomes.
Els temaris que s'han traduït a la llengua catalana són els continguts en les Ordres publicades al Butlletí Oficial de l'Estat següents:
Pel que fa al Cos de mestres
L'Ordre de 9 de setembre de 1993, per la qual s'aproven els temaris que han de regir els procediments d'ingrés, adquisició de noves especialitats i mobilitat per a determinades especialitats dels cossos de Mestres, Professors d'ensenyament secundari i professors d'Escoles Oficials d'Idiomes, regulades pel Reial decret 850/1993, de 4 de juny, aprova els temaris corresponents a les especialitats d'Audició i llenguatge; Educació especial: pedagogia terapèutica; Educació infantil; Educació primària, anglès; Educació primària, educació física; Educació primària, francès; Educació primària, música; i; Educació primària.
L'Ordre ECI/592/2007, de 12 de març, per la qual s'aprova el temari que ha de regir en el procediment d'ingrés, accessos i adquisició de noves especialitats, per a l'especialitat de primària en el cos de mestres, regulada pel Reial decret 276/2007, de 23 de febrer.
D'acord amb la disposició transitòria segona del Reial decret 276/2007, de 23 de febrer, s'afegeix al temari d'educació primària tres temes relacionats amb la llengua catalana i literatura que es detallen a l'annex 1.
Pel que fa als temaris del Cos de professors d'ensenyament secundari
L'Ordre de 9 de setembre de 1993, per la qual s'aproven els temaris que han de regir els procediments d'ingrés, adquisició de noves especialitats i mobilitat per a determinades especialitats dels Cossos de Mestres, Professors d'ensenyament secundari i professors d'Escoles Oficials d'Idiomes, regulades pel Reial decret 850/1993, de 4 de juny, aprova els temaris corresponents a les especialitats d'Alemany; Anglès; Biologia i geologia; Dibuix; Economia; Educació física; Filosofia; Física i química; Francès; Geografia i història; Grec; Llengua castellana i literatura; Matemàtiques; Música; Orientació educativa; i, Tecnologia; i l'Ordre d'1 de febrer de 1996, per la per la qual s'aproven els temaris que han de regir els procediments d'ingrés, adquisició de noves especialitats i mobilitat per a determinades especialitats dels cossos de professors d'ensenyament secundari i professors tècnics de formació professional, aprova el temari de l'especialitat d'Economia.
Pel que fa als temaris del Cos de professors d'ensenyament secundari d'especialitats de formació professional i del Cos de professors tècnics de formació professional
L'Ordre d'1 de febrer de 1996, per la qual s'aproven els temaris que han de regir en els procediments d'ingrés, adquisició de noves especialitats i mobilitat per a determinades especialitats dels Cossos de professors d'ensenyament secundari i professors tècnics de formació professional.
Els temaris traduïts per al cos de professors d'ensenyament secundari –formació professional-, inclouen les especialitats d'Administració i empresa; Anàlisi i química industrial; Assessoria i processos d'imatge personal; Construccions civils i edificació; Formació i orientació laboral; Hoteleria i turisme; Informàtica; Intervenció sociocomunitària; Navegació i instal·lacions marines; Organització i gestió comercial; Organització i processos de manteniment de vehicles; Organització i processos de fabricació mecànica; Organització i processos de sistemes energètics; Processos de cultiu aqüícola; Processos de producció agrària; Processos diagnòstics clínics i productes ortoprotètics; Processos en la indústria alimentària; Processos i mitjans de comunicació; Processos i productes d'arts gràfiques; Processos i productes de fusta i moble; Processos i productes de tèxtil, confecció i pell; Processos sanitaris; Sistemes electrònics i; Sistemes electrònics i automàtics.
Per al Cos de professors tècnics de formació professional, les especialitats incloses són Cuina i pastisseria; Equips electrònics; Estètica; Fabricació i instal·lació de fusteria i mobles; Instal·lació i manteniment d'equips tèrmics i de fluids; Instal·lacions electrotècniques; Instal·lacions i equips de cria i cultiu; Laboratori; Manteniment de vehicles; Màquines, serveis i producció; Mecanització i manteniment de màquines; Oficina de projectes de construcció; Oficina de projectes de fabricació mecànica; Operacions i equips d'elaboració de productes alimentaris; Operacions i equips de producció agrària; Patronatge i confecció; Perruqueria; Procediments de diagnòstic clínic i ortroprotètics; Procediments sanitaris i assistencials; Processos comercials; Processos de gestió administrativa; Producció d'arts gràfiques; Producció tèxtil i tractaments fisicoquímics; Serveis a la comunitat; Serveis de restauració; Sistemes i aplicacions informàtiques; Soldadures; i, Tècniques i procediments d'imatge i so.
Pel que fa als temaris del Cos de professors d'escoles oficials d'idiomes
L'Ordre de 9 de setembre de 1993 i l'Ordre de 19 de novembre de 2001, aquesta darrera publicada al Butlletí Oficial de l'Estat núm. 313, de 31 de desembre de 2001, aproven els temaris d'Alemany; Anglès; Àrab; Espanyol; Francès; Grec modern; Italià; Japonès; Neerlandès; Portuguès; i Xinès.
El temari de l'especialitat de Rus, es conté a l'Ordre de 30 d'abril de 1996, per la qual s'aprova els temari que ha de regir en els procediments d'ingrés, adquisició de nova especialitat i mobilitat per a l'especialitat de rus dels professors d'Escoles oficials d'idiomes, regulats pel Reial decret 850/1993, de 4 de juny; i el temari d'Èuscar, el temari de l'Annex VII de l'Ordre ECD/447/2003, de 5 de març, per la qual es modifiquen parcialment l'Ordre de 9 de setembre de 19993, l'Ordre de 20 d'abril de 1994, l'Ordre d'1 de febrer de 1996 i l'Ordre ECD/310/2002, de 15 de febrer, per la qual s'aproven els temaris que han de regir en los procediments d'ingrés als cossos de mestres, professors d'ensenyaments secundaris, professors tècnics de formació professional, professors d'escoles oficials d'idiomes, professors de música i arts escèniques, professors d'arts plàstiques i disseny i mestres de taller d'arts plàstiques i disseny, regulats pel Reial decret 850/1993, de 4 de juny.
Pel que fa als temaris dels Cossos de professors d'arts plàstiques i disseny i mestres de taller d'arts plàstiques i disseny
L'Ordre ECD/826/2004, de 22 de març, per la qual s'aproven els temaris que han de regir els procediments selectius per a l'ingrés, accés i adquisició de noves especialitats en els Cossos de professors d'arts plàstiques i disseny i mestres de taller d'arts plàstiques i disseny, conté els temaris de les especialitats per aquests cossos. Per al cos de professors d'arts plàstiques i disseny, les especialitats que s'inclouen són Ceràmica; Conservació i restauració de materials arqueològics; Conservació i restauració d'obres escultòriques; Conservació i restauració d'obres; Conservació i restauració de tèxtils; Conservació i restauració del document gràfic; Dibuix artístic i color; Dibuix tècnic; Disseny d'interiors; Disseny de moda; Disseny de producte; Disseny gràfic; Disseny tèxtil; Edició d'art; Fotografia; Història de l'art; Joieria i orfebreria; Materials i tecnologia: ceràmica i vidre; Materials i Tecnologia: conservació i restauració; Materials i Tecnologia: disseny; Mitjans audiovisuals; Mitjans. informàtics; Organització industrial i legislació; i, Volum.
Les especialitats del Cos de mestres de taller d'arts plàstiques i disseny comprenen Artesania i ornamentació amb elements vegetals; Brodats i puntes; Complements i accessoris; Daurat i policromia; Ebenisteria artística; Enquadernació artística; Esmalts, Fotografia i processos de reproducció; Modelisme i maquetisme; Motlles i reproduccions; Musivària; Talla de pedra i fusta; Tècniques ceràmiques; Tècniques de gravat i estampació; Tècniques de joieria i bijuteria; Tècniques d'orfebreria i argenteria; Tècniques de patronatge i confecció; Tècniques del metall; Tècniques murals; i; Tècniques tèxtils.
El Reglament d'ingrés, accessos i adquisició de noves especialitats en els cossos de funcionaris docents als que es refereix la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig d'educació, aprovat pel Reial decret 276/2007, de 23 de febrer, estableix que l'òrgan competent de la comunitat autònoma convocant du a terme les convocatòries per a la provisió de les places autoritzades una vegada aprovada l'oferta d'ocupació respectiva, en tot cas d'acord amb les normes de funció pública que els siguin aplicables.
L'Acord de Govern de 13 de juliol de 2021 estableix que “un dels eixos del Pla de Govern de la XIV legislatura amb el títol Per un país de drets, d'igualtat d'oportunitats i de benestar, és l'impuls de la llengua catalana en tots els àmbits de la societat”.
Els temaris de les diferents especialitats dels diversos cossos docents estan publicats al Butlletí Oficial de l'Estat i com a mesura de l'impuls al català es fa necessari la seva traducció i publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya per tal de fer-ne la difusió oportuna.
D'acord amb les competències que m'atribueix la normativa vigent,
Resolc:
-1 Publicar els temaris en llengua catalana dels processos selectius d'ingrés, accessos i adquisició de noves especialitats de determinats cossos i escales de personal funcionari docent convocats pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya que figuren als annexos de la present Resolució.
-2 Fer públics aquests temaris a través del Tauler d'anuncis de la Seu electrònica de la Generalitat de Catalunya, e-Tauler, http://tauler.gencat.cat.
Així mateix, fer difusió d'aquesta publicació a l'e-Tauler mitjançant l'enllaç web següent:
Oposicions docents. Departament d'Educació (gencat.cat)
(apartat “Temaris per cossos i especialitats“)
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC), de conformitat amb el que preveu l'article 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Així mateix, poden interposar recurs potestatiu de reposició, previ al recurs contenciós administratiu davant el conseller d'Educació, en el termini d'un mes comptat a partir de l'endemà de la seva publicació al DOGC, segons el que disposen l'article 77 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o qualsevol altre recurs que considerin convenient per a la defensa dels seus interessos.
Barcelona, 25 d'octubre de 2022
Josep Gonzàlez Cambray
Conseller d'Educació